Virtual Reality (VR) in ons dagelijks leven

In deze miniserie leren we dat VR ingeburgerd raakt in ons dagelijks leven en meer is dan louter entertainment. We bekijken ook de medische toepassingen (blog op 22 mei) en geven het woord aan Dimitri De Rooze, Manager IT and Procurement Zorgbedrijf Antwerpen die ons vertelt hoe VR een warme zorg mogelijk maakt in woonzorgcentra (blog op 29 mei).

Wat is VR?
Uit de cijfers van de Imec.Digimeter blijkt dat 63% van de Vlamingen weet wat de term inhoudt. VR is een online omgeving die een realistische situatie nabootst met behulp van een bril of een handset, dit is een houder voor een smartphone zoals de Google Cardboard. Verder leert de Digimeter ons dat bijna één op de tien Vlamingen zegt een VR-headset in huis te hebben, al is dat meestal een handset, terwijl ongeveer drie op de tien hem wel eens uitprobeerde tijdens een event of bij vrienden.

Google cardboard (handset)

Potentieel
Vlamingen zien de meerwaarde van VR vooral bij gaming en video-entertainment, maar ook o.a. in de medische sector om bijvoorbeeld een operatie te oefenen op een virtuele patiënt en in de reissector om een hotel/vakantieplek virtueel te bezoeken voor je een reis boekt. [1]

Media
Ook de media ontsnappen niet aan de VR-microbe. Zo bracht de New York Times een VR documentaire uit en verspreidde een miljoen VR cardboards onder zijn abonnees. In The Displaced stap je in het verhaal van drie jonge vluchtelingen en ervaar je hun barre leefomstandigheden in de tentenkampen.

Klassen zonder grenzen
Vanuit je klas met VR door het zonnestelsel zweven, een koraalrif van dichtbij bekijken of met Google Expeditions naar een bepaalde locatie reizen, het is perfect mogelijk. Deze video toont bovendien dat VR in combinatie met de traditionele manier van lesgeven betere resultaten geeft en maakt dat de informatie beter blijft hangen.

Kunst
Kunst & VR lijken echt voor elkaar gemaakt en immersive experiences zijn tegenwoordig dan ook schering en inslag. In Bozar loopt er nog tot 19 mei een VR event Spheres waar je in 3 x 15’ een virtuele reis door de kosmos maakt. En misschien liep je onlangs in het Brusselse beursgebouw door de straten van Arles in Van Gogh’s schoenen? Of bezocht je reeds een van de virtuele Breugel tentoonstellingen? Origineel hierbij is dat je deze ook gewoon thuis online kan bezoeken, als je over een VR-bril beschikt.

Virtueel shoppen, een auto testen of van een steile helling skiën, de VR-mogelijkheden zijn eindeloos. Ben je door de VR-microbe gebeten? Plan dan zeker een bezoekje aan Europa’s grootste virtuele park in Moeskroen.  

Volgende week : VR in medische toepassingen


[1] Bron cijfers : Imec.Digimeter 2018. Digitale mediatrends in Vlaanderen, p. 94 ev.

Published by

Related Posts