De covidpandemie heeft de apotheker voorgoed op de zorgkaart geplaatst. Het begon eigenlijk met de overheid die de apothekers vorig jaar vroeg te helpen om de vaccinatiegraad te verhogen en patiënten die twijfelden of vragen hadden rond vaccinatie te informeren. Het netwerk van 4700 apotheken is immers door zijn nabijheid, zijn toegankelijkheid en bereik van 500.000 dagelijkse bezoekers, uitermate geschikt om mensen op een laagdrempelige manier aan te spreken.
De IT-ers van FarmaFlux maakten gebruik van de FHIR Form Builder – FHIR staat voor Fast Healthcare Interoperability Resources, een internationale coderingsstandaard – en ontwikkelden een FarmaForm die als een pop-up op het scherm van de apotheker zou verschijnen om patiënten ertoe aan te zetten zich te laten vaccineren.
In normale omstandigheden geven wij technische instructies door aan de 8 verschillende softwarehuizen. Nu echter konden we door het injecteren van eenzelfde FarmaForm in elke software heel snel schakelen. Door die uniformiteit waren we niet alleen in staat alle apothekers te begeleiden om die dienst geprotocolleerd uit te rollen, maar toonden we de overheid ook de ‘efficiency’ en de ‘agileness’ van onze sector.
Bij deze informatiecampagne rond de Covid-19 vaccinatie was FarmaFlux slechts de facilitator tussen de apotheek en de Vaccination Codes Database – de authentieke bron van vaccinatiecodes die toelaat te interpreteren of er al dan niet een pop-up moest worden getoond.
Een tweede mogelijkheid voor het gebruik van de FarmaForms bood zich aan toen de apothekers sneltesten mochten afnemen in de apotheek en er gezocht werd naar een veilige manier om de resultaten naar de overheid te sturen. FarmaFlux ontwikkelde hiervoor een nieuwe eForm waarmee de sneltesten geregistreerd worden in de apotheek. FarmaFlux stuurt deze registratieformulieren door naar Sciensano die de eForms verwerkt en doorstuurt naar Digitaal Vlaanderen die finaal de certificaten aanmaakt voor de burgers met een negatief testresultaat en ze ter beschikking stelt op de CovidSafe applicatie en op Mijngezondheid.be.
Momenteel worden de eForms ook gebruikt om vaccinatie in de apotheek te registreren. Hiertoe dient elke apotheker-titularis zich eerst aan te melden op vaccinnet.be met behulp van haar/zijn eID. Eens hij alle stappen heeft doorlopen, wordt FarmaFlux hiervan op de hoogte gebracht en zorgen wij voor de activatie, zodat de apotheker toegang heeft tot de eForms, de registratietool voor de vaccinatie. Nadat de apotheker het vaccin heeft toegediend, kan hij het eForm invullen: het type van het toegediende vaccin, de toegediende hoeveelheid (volledige of halve dosis), het lotnummer van de flacon en eventuele bijwerkingen. De rubrieken met de patiëntgegevens, de gegevens van de zorgverstrekker en de datum van toediening worden automatisch ingevuld bij de opening van de pop-up. Zo gauw het eForm ingevuld is, klikt de apotheker op verzenden (knop onderaan rechts) en wordt het eForm via FarmaFlux naar Vaccinnet gestuurd dat een certificaat genereert voor de patiënt.
In de Vision app (zie afb.) kan de apotheker alle opgeslagen en verzonden eForms raadplegen.
Meer info over vaccinatie, klik hier.
Wat doet FarmaFlux met de door de apotheker ingevulde FarmaForms? FarmaFlux slaat de patiëntendata niet op, maar analyseert de metadata en maakt er een dashboard van om eventuele technische anomalieën op te sporen. Boris Ideler, Data engineer Flux: “Ook monitoren we continu of er geen problemen zijn bij de uitrol van deze dienst of bij de softwarehuizen. We werken zo goed mogelijk met hen samen om snel problemen te detecteren en op te lossen, zodat er geen impact is op de dagelijkse werking van de apotheek. Aan de hand van deze metadata uit de FarmaForms zorgen wij ook voor rapporteringen ten behoeve van de ontwikkeling en verdediging van het beroep en dit naar de overheid, gewesten, provincies, eerstelijnszones tot de individuele apotheek.”
Griepmonitoring werd het volgende voorbeeld van een uniforme farmaceutische zorg toen beslist
werd dat apothekers een griepvaccin mochten voorschrijven. Om een kant-en-klare oplossing aan
alle softwarehuizen te bieden, werd de jarenlange kennis van KOVAG rond griepeducatie samengevoegd bij de technologie van de FarmaForms. De apotheker kan met behulp van het INSZ-nummer van de patiënt zien of deze tot de beoogde doelgroep behoort (50+, diabetes, hart-, nier- of longproblemen). Indien dit het geval is, opent een gepersonaliseerde en beveiligde URL en verschijnt een form op het scherm waarin de patiëntgegevens reeds zijn ingevuld. Na het afleveren van het vaccin, vervolledigt de apotheker het formulier en stuurt het naar FarmaFlux die het totaal aantal afgeleverde vaccins opvolgt om de rol van de apothekers in deze griepcampagne duidelijk te stellen.
Intussen werkt FarmaFlux hard aan nieuwe eForms voor de nieuwe diensten medication review en de afbouw van benzo’s. Meer info hierover volgt.
Laatst gewijzigd op 12/12/2022
Volg ons op...
Onze social media kanalen. Blijf bij met de laatste innovaties in de gezondheidssector, technologische snufjes, enz.