24 september 2025

FAQ Dashboard Vaccinatie (PHM Portal)

Lijst van door apothekers veelgestelde vragen rond het nieuwe dashboard Vaccinatie

Ik zie aan de linkerzijde van het scherm geen PopVax-gegevens voor mijn patiënt. Hoe komt dit?”

·       Belangrijk is dat je contract voor sensibilisering van covid en griep  op ‘Actief’ staat. Dit kan je nakijken op de ‘contracting’ pagina.

·       Het kan zijn dat er geen risicofactoren gedetecteerd zijn op basis van afleveringen in jouw apotheek voor deze patiënt, maar wel in een andere apotheek.

·       Het kan ook zijn dat er risicofactoren zijn voor deze patiënt, maar dat de patiënt reeds gevaccineerd is, je al een PopVax-registratie of een reservatie-CNK voor griep- en of covidvaccinatie gedaan hebt.

·       Ter info: we bekijken momenteel om de risicofactoren in de toekomst altijd te tonen los van de Actiepunten; net als de reservatie-CNK’s.

·       Ongeacht of er risicofactoren zijn, kan er gekozen worden om te sensibiliseren en te vaccineren.

·       Wanneer je denkt of overtuigd bent dat de patiënt een risicopatiënt is, maar je geen actieve PopVax ziet, terwijl je nog geen vaccinatie, PopVax- of reservatieregistratie hebt gedaan, kan je contact opnemen met FarmaFlux. Geef hierbij steeds jouw APB- nummer en het INSZ- nummer van de patiënt door. Vervolgens kunnen wij nagaan of de PopVax voor deze patiënt al dan niet actief moet zijn in jouw apotheek.

“Ik kan geen PopVax-registratie doen…”

·       Via de groene bol met de ‘+’ die dient om een vaccinatieregistratie te doen, kan je ook een PopVax-registratie doen op voorwaarde dat er risicofactoren zijn.

·       Als er geen risicofactoren zijn, kan je momenteel geen PopVax-registratie doen.

·       Ter info: we bekijken dit om dit in de toekomst mogelijk te maken.

“Wat zijn de risicofactoren?”

·       De risicofactoren werden zorgvuldig bepaald op basis van de aanbevelingen van de Hoge Gezondheidsraad. Afhankelijk van de risicofactor zijn 1 of meerdere afleveringen noodzakelijk tijdens de laatste 6 of 12 maanden.

·       Bv. voor de risicofactor ‘leveraandoening’ is 1 aflevering in de afgelopen 6 maanden vereist, voor een ‘hartziekte’ minimum 2 en voor een ‘longziekte’ minimum 3 afleveringen.

“Ouder zijn dan 65 jaar is een risicofactor, maar toch zie ik geen melding voor deze patiënten”.

·       Vanuit de Steerco en taskforce vaccinatie is ervoor gekozen deze risicofactor momenteel niet te tonen. Wij zullen dit echter aanpassen in de komende twee weken.

“Ik zie mijn vaccins van vorig jaar niet meer.”

·       Dit scherm is ontwikkeld om je te onder-steunen in het huidige vaccinatieseizoen.

·       De vaccinaties van eerdere vaccinatie-seizoenen kan je wel nog zien in de historiek van uw patiënt in jouw apotheeksoftware of bij consultatie van Vaccinnet, Vaccicard en Vacciwal.

“Ik zie het overzichtsscherm met alle geregistreerde vaccins niet meer.”

·       Dat klopt, dit scherm zal binnenkort terug operationeel zijn.

·       Momenteel zie je per patiënt alleen de registraties van dit seizoen.

“Is mijn vaccinregistratie wel doorgegeven?”

·       Als je na het opslaan van het registratieformulier het vaccin rechts op jouw scherm ziet verschijnen, mag je ervan uitgaan dat het vaccin correct verzonden is. (Ter info: de vaccinaties van de eerste helft van september zijn gebundeld verzonden bij de start van het vaccinatieseizoen en zijn nu ook zichtbaar).

·       Na maximaal 24 uur kan je de registratie ook terugvinden op Vaccinnet, Vaccicard of Vacciwal.

“Het icoon van ‘Vaccicard’ blijft draaien. Is er een probleem?”

·       Op dit moment hebben wij nog geen toelating om de gegevens van Vaccicard te consulteren, daarom blijft het icoon draaien.

·       Op dit moment kan je dus nog niet zien welke andere zorgverstrekkers een vaccin voor de patiënt geregistreerd hebben, behalve als het een collega-apotheker is.

·       Via Vaccicard kan je wel altijd rechtstreeks de vaccinatiestatus raadplegen.

“Vanaf wanneer zullen we de vaccinatiestatus via Vaccicard kunnen consulteren?”

·       Vanaf het moment dat wij de toelating krijgen van deze externe partner.

“Vanaf wanneer zullen we de vaccinatiestatus via Vaccinnet kunnen consulteren?”

·       Normaliter zo gauw Vaccinnet 2.0 operationeel is. Dit zal vermoedelijk vanaf midden januari zijn.

“Hoe ken ik mijn Vaccinnet gebruikerscode?”

·       Deze code kan je zien door je in te loggen bij Vaccinnet en naar je profiel te gaan, maar we vullen deze code vanaf nu standaard in op basis van de gegevens die wij van Vaccinnet ontvangen.

“Waarom krijg ik een foutmelding na opslaan van jouw vaccinregistratie?

Het is belangrijk om in het veld Lotnummer enkel het lotnummer in te geven bv. L04ab en geen datum toe te voegen of  het aantal vaccins dat je uit de vial gehaald hebt, want dit zorgt voor een foutmelding waardoor je vaccin niet geregistreerd kan worden.


Laatst gewijzigd op 24/09/2025

Volg ons op...

Onze social media kanalen. Blijf bij met de laatste innovaties in de gezondheidssector, technologische snufjes, enz.