Vanaf 1 januari 2026 worden er een aantal veranderingen doorgevoerd voor de dienst huisapotheker. Een ervan is dat FarmaFlux bij elke CNKh registratie – nodig om aanspraak te maken op het honorarium van huisapotheker– automatisch een journaalnota zal aanmaken.
De bedoeling van een automatische journaalnota is dat de huisarts en andere zorgverstrekkers binnen het zorgteam en de patiënt zelf transparant geïnformeerd worden welke apotheker op welk moment het huisapothekerschap voor het huidige kalenderjaar is aangegaan met de patiënt. In het verleden waren er immers meldingen van patiënten die aangaven niet geïnformeerd geweest te zijn hierover. Het digitale journaalbericht kan dus helpen om de patiënt te informeren.
Het concept journaalnota (ook wel journaalbericht, journaalnotitie of diarynote genoemd) wordt al gebruikt door andere zorgverstrekkers zoals bv. door thuisverpleegkundigen om met elkaar en de patiënt te communiceren over zijn gezondheidsstatus.
Belangrijk om te weten is dat geen enkele zorgverstrekker iets kan wijzigen aan deze automatische journaalnota’s. Ze worden via de Pharmaceutical Care Data Hub (PCDH) van FarmaFlux ter beschikking gesteld voor opvragingen vanuit het Hub-metahub-netwerk (CoZo, NexUzHealth, RSW en RSB). Dit wil zeggen dat zowel de patiënt als alle zorgverstrekkers met een therapeutische relatie deze journaalnota kunnen opvragen indien de patiënt zijn eHealth consent (geïnformeerde toestemming) gegeven heeft en de eventuele zorgverstrekker in kwestie niet is uitgesloten.
Via diezelfde portalen kan je als patiënt of als zorgverstrekker ook zelf manueel een journaalnota toevoegen. Ook als apotheker kan je daar nog andere journaalnota’s aanmaken voor een patiënt.
De automatisch gegenereerde journaalnota bevat steeds een Nederlandstalige en Franstalige versie. Afhankelijk van de in het CRM geregistreerde taal van de apotheek wordt eerst de Nederlandstalige of Franstalige versie weergegeven. Ze blijven gedurende een periode van 5 jaar beschikbaar voor een patiënt.
Automatische journaalnota’s: een stap naar meer transparantie in de samenwerking met de patiënt en zijn multidisciplinaire zorgteam.
Nog vragen:? Lees hier onze FAQ.
Laatst gewijzigd op 18/12/2025
Volg ons op...
Onze social media kanalen. Blijf bij met de laatste innovaties in de gezondheidssector, technologische snufjes, enz.