Binnen het Dagelijks Bestuur van APB is Hendrik De Rocker al het aanspreekpunt voor eHealth, digitalisering en contacten hierover op politiek niveau en binnen de sector. Vanuit die rol was het eigenlijk een logische stap om het voorzitterschap van FarmaFlux op te nemen. “Niet om iets radicaal nieuws te doen, maar om verder te versterken wat we al jaren goed doen, nl. uniforme ondersteuning van de apotheker.”
FarmaFlux is eigenlijk de spin in het web die alle data capteert van alle afleveringen, deze samenbundelt en ook teruggeeft op een uniforme manier, zodat apothekers het GFD kunnen gebruiken als een tool om betere zorg te leveren. Dat moet uiteraard op een beveiligde manier gebeuren. “FarmaFlux is echt wel dé organisatie die ervoor zorgt en die ook het vertrouwen heeft van de apothekers om daar de middelstructuur in te zijn. En ook de overheid en het RIZIV enz. hebben vertrouwen in ons: ze betalen in het kader van ons RIZIV-akkoord zelfs een deel van de kosten van de datatransfers voor het delen van de afleverhistoriek, het SMC-concept, en willen dat blijven doen.”
Tijdens de coronaperiode werd dat vertrouwen voor het eerst bevestigd. De e-Forms van FarmaFlux maakten het mogelijk om snel en efficiënt testresultaten en vaccinaties te registreren. “Covid was voor ons een katalysator. Het bewees wat er mogelijk is als technologie goed wordt ingezet. En de apothekers weten dat te appreciëren — omdat het hen helpt door tijd te maken om echt zorg te verlenen. Zo hebben we de Vision-app die een overzicht geeft van de vaccinregistraties opnieuw geïnstalleerd, omdat deze teveel gemist werd.”
Maar Hendrik wil verder gaan dan vaccinregistratie alleen. Er wordt hard aan gewerkt om ook de vaccinatiestatus te kunnen raadplegen op die ene vaccinatiepagina, zodat de apotheker in een oogopslag een totaaloverzicht heeft. We noemen dat de PHM-portaal, – waarbij PHM staat voor Population Health Management. “Met dat portaal willen we apothekers helpen om preventieve zorg te plannen, al dan niet samen met andere zorgverleners om de zorg voor een grotere groep patiënten echt te verbeteren. Maar dan heb je meer nodig dan alleen de interactie met de patiënt tegenover je. Dankzij PHM is het in de toekomst de bedoeling om proactief handelen door bijvoorbeeld te weten hoeveel van je diabetes- of chronische patiënten al gevaccineerd zijn en wie je nog moet aanspreken. Dat is zorg die vooruitdenkt, en daar willen we naartoe.”
PHM geeft dus een beeld over een populatie, op basis waarvan we als apothekers vervolgens willen kunnen identificeren welke van onze patiënten het meeste baat hebben bij specifieke farmaceutische zorg. ”We doen dat trouwens niet alleen, maar in samenwerking met de softwarehuizen. Een mooi voorbeeld daarbij is huisapotheker, waarbij dat we de gezamenlijke doelstelling hebben om deze dienst zo goed mogelijk te laten uitvoeren op het terrein. Dus gaan we in gesprek om bijvoorbeeld te kijken hoe het werken met en het delen van het medicatieschema nog verbeterd kan worden. Onze tools moeten intuïtief zijn en naadloos in hun bestaande workflow passen. Dat vraagt overleg, afstemming en soms ook wat geduld en het resultaat moet zijn dat de technologie echt ontzorgt.”
Een ander belangrijk facet is dat FarmaFlux voor de apotheeksector eigenlijk de preferred partner is, de eerste gesprekspartner om gezondheidszorgdoelstellingen in kaart te brengen, om bepaalde evoluties te detecteren, om kwalitatief betere zorg te verlenen en om andere zorgverleners en ook de patiënt te voorzien van bepaalde informatie, zoals in het RIZIV-akkoord en met VIDIS. “Je hebt een entiteit zoals FarmaFlux nodig: betrouwbaar, gekoppeld met vrijwel alle apotheken en door ons zelf beheerd. Zo kunnen we garanderen dat de output een meerwaarde biedt voor de apotheker én dat FarmaFlux vooral iets van de sector zelf blijft.”
Wat Hendrik opvalt, is de passie van het team achter de schermen. “We zijn geen grote organisatie, maar wel één met veel passie en knowhow. Met beperkte middelen slagen we erin om complexe projecten te realiseren die echt impact hebben. Dat is niet vanzelfsprekend, en daar ben ik ongelooflijk trots op.”
Tot slot kijkt Hendrik vooruit met een helder plan: “Eerst consolideren wat goed werkt, daarna gericht de tools verbeteren en uitbreiden. Uiteindelijk draait het allemaal om apothekers die elke dag het verschil maken voor hun patiënten, en over hoe technologie hen daarin moet versterken en ondersteunen.”
Laatst gewijzigd op 18/12/2025
Volg ons op...
Onze social media kanalen. Blijf bij met de laatste innovaties in de gezondheidssector, technologische snufjes, enz.