14 februari 2024

Apotheker Albuni, enthousiast over innovatie

Stel je voor dat je bedrijfsleider bent, twee apotheken runt, lid bent van het Directiecomité Pharmacy Brussels en 3 kinderen hebt. Dat is het dagelijkse leven van Hanin Al Buni. Ze praat met ons over digitalisering en de uitdagingen voor apothekers.

Hanin Albuni is een en al enthousiasme en dynamisme. Ze heeft twee apotheken: « Florair » in Jette en « Les Citronniers » in Laken, met in totaal negen medewerkers. "Wat digitalisering betreft, ben ik voortdurend op zoek naar digitale oplossingen, want mensen zijn verslaafd aan hun smartphone. Als bedrijfsleider, apotheker en moeder beheer ik alle activiteiten met betrekking tot deze drie gebieden van mijn leven via deze tool of via de computer. Mijn boekhouder en ik hebben drie jaar geleden alles gedematerialiseerd, zodat alle facturatie, documentatie, communicatie met de autoriteiten, enz. nu digitaal gebeurt. Terwijl sommige apothekers hun software alleen gebruiken om te verkopen, gebruik ik het van A tot Z om bestellingen te beheren, de verkoop bij te houden, kortingen toe te passen, een kassaoverzicht te hebben, een idee te krijgen van mijn margestatistieken, enz. Voor personeelsbeheer heb ik een digitaal platform dat ik zelf beheer in samenwerking met mijn sociaal secretariaat. »

Volledige scan

Voor thuisbezorging nam Hanin eerst deel aan het APB proefproject met het digitale platform DireXion en sindsdien maakt ze gebruik van de diensten van Pharmap (Sandoz) om af en toe geneesmiddelen aan huis te bezorgen. Haar online aanwezigheid is gebaseerd op een eenvoudige website die ze liet ontwikkelen zonder promoties of productpresentaties, maar meer om patiënten aan zich te binden. "Het is een educatieve website met wetenschappelijke artikelen die ik via een extern bedrijf verkrijg, terwijl het tegelijkertijd de mogelijkheid biedt om geneesmiddelen te reserveren of een afspraak te maken voor een vaccinatie of een gesprek. Onze Facebookpagina's, waar ik af en toe artikelen van het APB deel, zijn ook populair bij patiënten. We moeten erkennen dat digitale tools, platforms en applicaties een groot deel van ons leven uitmaken, want zelfs in mijn rol als moeder beheer ik de dossiers van mijn kinderen via SmartSchool!"

Bestellingen boeken

Hanin haar patiënten kunnen hun geneesmiddelen via verschillende kanalen reserveren: via de website zoals hierboven vermeld; via de apps Easypharma en Mijn geneesmiddelen (FAGG) ; via het Helena platform; en natuurlijk telefonisch of per e-mail. Wanneer patiënten hun bestelling komen ophalen, hoeft ze alleen nog maar de dosering uit te leggen.

Op dit moment is de farmaceutische wereld vol risico's en kansen, dus het is belangrijk om de trein van verandering niet te missen.

Innovatie en nieuwe technologieën

Hoe denkt Hanin over innovatie en nieuwe technologieën? "Ik probeer de tijd te vinden om mezelf op de hoogte te houden, wat niet gemakkelijk is als je veel op je bord hebt zoals ik, maar ik ben me ervan bewust dat als ik niet meteen actie onderneem, het te laat zal zijn en ik er spijt van zal krijgen. Op dit moment is de farmaceutische wereld vol risico's en kansen, dus het is belangrijk om de trein van verandering niet te missen. Voor oudere apothekers wordt het moeilijk om zich aan te passen aan veranderingen, maar één ding stemt me optimistisch: ruimte geven aan jonge afgestudeerden om het stokje over te nemen. Bij Pharmacy Brussels is het mijn missie om deze kwestie samen met hen aan te pakken.

Gegevens voor beter beheer

"Onlangs heb ik me ook aangesloten bij Datatopia, waarvan de oprichter een apotheker is die is opgeleid in IT en programmeren. Hij heeft een platform gecreëerd dat de praktische kant van de apotheek combineert met de analytische kant van data. De apotheek is een goudmijn wat betreft gegevens. Als je die kunt analyseren en begrijpen, kun je in zekere zin de toekomst beheren en veiligstellen. Je krijgt een overzicht van verkoopstatistieken, koopgedrag, klantprofielen enzovoort. Ik denk dat dat belangrijk is, want als bedrijfsleider ben ik ook verplicht om mezelf bij te scholen en op zijn minst de basiskennis te hebben, zodat ik vervolgens met experts kan werken. Naar mijn mening moeten apothekers bewust worden gemaakt van de noodzaak om gegevens te analyseren en dit analytische aspect te hebben om onze patiënten beter van dienst te zijn en onze apotheek beter te beheren."

Het grote probleem voor vele apothekers is dat ze een beetje verloren lopen in al deze veranderingen. Daarom heb ik me bij Pharmacy Brussels aangesloten om te kijken hoe we het dagelijkse leven van apothekers kunnen verbeteren. En misschien kan het APB ons daar ook bij helpen ?"


Laatst gewijzigd op 14/02/2024

Volg ons op...

Onze social media kanalen. Blijf bij met de laatste innovaties in de gezondheidssector, technologische snufjes, enz.