Wat te doen in geval van … problemen

Even op een rijtje zetten waar u informatie vindt én ook veel praktische raad.

Bij u of bij iedereen?

Belangrijk is te weten of het probleem zich lokaal, dus in uw apotheek voordoet, bijvoorbeeld door een slechte internetconnectie, of het om een algemene panne gaat van een of alle eHealth dienst(en).

Check even met uw collega’s op een van de Facebookfora,. Dan weet u het meteen of ze ook last hebben van een storing. Misschien ligt het aan de software? Neem in dat geval contact met uw softwareleverancier.

Wie, wat, waar checken en wat doen…

  1. Bij een algemene eHealth panne, d.w.z.
  • u kan de verzekerbaarheid niet opvragen,
  • geen voorschriften ophalen
  • en het GFD niet consulteren?

Check dan hier
U vindt er :

  • toelichting bij de problemen
  • een kalender met geplande interventies van de verschillende diensten.
  • de Twitterpagina van het eHealthplatform, voor wie geen Twitteraccount heeft

!!! Start bij een algemene panne zeker uw eHealthsessie niet opnieuw op !!! 
Dankzij het eHealth Business Continuity Plan (BCP) “Verzekerbaarheid” kan u de verzekerbaarheidsstatus van een patiënt rechtstreeks raadplegen op het MyCareNet-platform. U hoeft enkel over een geldige eHealth-sessie te beschikken en schakelt automatisch over op het BCP systeem.

  1. Bij problemen met Mycarenet

Check het dashboard

Als u de BCP “Verzekerbaarheid” niet kan gebruiken, zijn er verschillende opties:

    • Bij een patiënt van wie u de verzekerbaarheidsgegevens recent (= minder dan 30 dagen) heeft geraadpleegd, beschikt u over alle informatie en betalingsgaranties in uw software.
    • Is dit niet het geval, dan heeft u twee opties:
          • U heeft vertrouwen in de verzekerbaarheid van een patiënt – zoals bij de meerderheid van de patiënten het geval is.
          • U twijfelt, dan geeft u hem beter een formulier Bijlage 30 zodat hij terugbetaald wordt via het ziekenfonds.
  1. Problemen met Recip-e:

    Bij een onderbreking bij eHealth mogen elektronische voorschriften rechtsgeldig behandeld worden op basis van het “papieren” bewijs van elektronisch voorschrift, waarop de RID staat vermeld en dat de patiënt u moet bezorgen. Vergeet niet om dat bewijs achteraf ook te bezorgen aan uw tariferingsdienst.

  1. Problemen met GFD

Ook al kan u op geen enkele manier het GFD raadplegen tijdens eHealth pannes, er gaat geen informatie bestemd voor het GFD verloren. De gegevens worden “in wacht” geplaatst en automatisch in het systeem geladen zo gauw het technisch probleem opgelost is.

  1. Problemen met AssurPharma

Zonder eHealth kan u geen gebruikmaken van AssurPharma. Het enige wat u kan doen, is teruggrijpen naar het klassieke papier… en de patiënt melden dat hij dit naar de verzekeraar opstuurt.

Wil u snel op de hoogte zijn als er iets mis gaat, volg ons Twitterkanaal: https://twitter.com/FreddyFlux, want ook wij houden een oogje in het zeil (zie vorige blog). Voor wie niet op Twitter zit, ook onderaan de homepagina van www.farmaflux.be  kan u onze tweets lezen.

 

 

Published by

Related Posts